Groepen

Hier kunt u het één en ander lezen over  de activiteiten in de diverse groepen op De Regenboog.

 

Wat doen we in groep  1- 2?

  • We werken met betekenisvolle activiteiten aan de hand van passende thema’s
  • Kinderen leren spelenderwijs in hoeken, in kringactiviteiten en met ontwikkelingsmateriaal
  • We volgen de ontwikkeling van de kinderen in de groepen 1 en 2, waarbij we het observatiesysteem KIJK gebruiken
  • Kinderen worden nieuwsgierig gemaakt door samen te ontdekken
  • Kinderen leren met en van elkaar door middel van cooperatieve werkvormen
  • Eén keer per week gaan we gymmen in de gymzaal
  • We voeren een klassenshow op voor ouders
  • Wanneer het droog is spelen we buiten, bij regen spelen we in het speellokaal
  • De kinderen leren hun werk te plannen d.m.v. het planbord
  • Voor de sociaal-emotionele vorming gebruiken we de Kanjertraining
  • We doen mee met het cultuurmenu: dans, muziek, drama en kunstzinnige vorming
  • Iedere week leren we in groep 2 een nieuwe letter en staat er een cijfer centraal
  • Spelenderwijs leren we Engelse liedjes en woorden

Wat doen we in groep 3?

  • Ook in groep 3 werken we met betekenisvolle activiteiten, binnen en buiten het lokaal
  • Bijna elke dag leren we een nieuwe letter. Hiermee kunnen we al snel woorden maken
  • Bij het aanleren van een letter leren we ook het gebaar erbij
  • We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
  • We leren lezen met de nieuwe methode Lijn 3
  • We schrijven met een driekantig potlood in het schrijfschrift 
  • We voeren een klassenshow op voor ouders
  • We tellen tot 20 en oefenen met de verliefde harten en tweelingen.
  • Ook kunnen we aan het einde van groep 3 in ieder geval sommen maken tot 20.
  • We beginnen met het klokkijken van de hele uren.
  • We lezen met de kanjertraining het verhaal van Max en de vogel.

Wat doen we in groep 4?

We gaan heel veel nieuwe dingen doen zoals:

  • We lezen veel en dat gaat steeds sneller en beter!
  • We werken met Estafette, een methode voor technisch lezen. Dit vinden we vaak één van de leukste vakken!
  • We houden een leeskring. Best spannend, omdat dit voor het eerst is. Maar ook erg leuk!
  • We maken + en - sommen tot 100.
  • We leren de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10. 2 groepjes van 3, is 2x3= 6.
  • We leren nieuwe spellingcategorieën, t/m categorie 12.
  • We kunnen verhalen schrijven, maken vaak een woordweb, leren nieuwe woorden en breiden onze woordenschat steeds verder uit.
  • We kunnen teksten steeds beter begrijpen en kunnen vragen beantwoorden over een tekst.
  • We gebruiken het Kanjerverhaal Max en de klas. We spelen situaties uit en doen vertrouwensoefeningen.
  • We hebben Natuniekmiddagen, waarin we meer leren over natuur en techniek aan de hand van een thema.
  • We voeren een klassenshow op voor ouders
  • We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen

Wat doen we in groep 5?

  • We houden allemaal een spreekbeurt en boekbespreking
  • Helpen we Sinterklaas met het maken van de surprises en de gedichten
  • We maken al sommen tot 1000
  • We werken iedere week aan aardrijkskunde, geschiedenis en natuur
  • We voeren een klassenshow op voor ouders
  • Met de kanjertraining werken we met het verhaal Max en de zwerver
  • We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
  • We leren alle tafels (1 t/m 10)
  • We werken met groep 6 samen in kleine groepen aan creatieve opdrachten

Wat doen we in groep 6?

  • Met topografie leren we alles over Nederland
  • We leren ook huiswerk maken en plannen
  • We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
  • Met de kanjertraining werken we met het verhaal Max en de vogel
  • We werken met groep 5 samen in kleine groepjes aan creatieve opdrachten
  • We starten naast spelling nu ook met Werkwoordspelling
  • We houden allemaal een spreekbeurt, een boekbespreking en bespreken een krantenbericht
  • We starten met breuken
  • Helpen we Sinterklaas met het maken van de surprises en de gedichten.
  • We voeren een klassenshow op voor ouders

 

Wat doen we in groep 7?

  • We gebruiken een agenda
  • We leren met topografie alles van Europa
  • We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
  • We praten elke week uitgebreid over het nieuws
  • We voeren een klassenshow op voor ouders
  • We oefenen veel voor het verkeersexamen wat we dit jaar hebben.
  • We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
  • We werken ook veel tijd zelfstandig
  • We werken aan weektaakbladen, kinderen moeten zelf leren plannen
  • Met rekenen komen de breuken, procenten en verhoudingen aan de orde, verder cijferend vermenigvuldigen en delen, handig rekenen en rekenen met miljoenen en miljarden, tabellen en grafieken 
  • We onderzoeken regelmatig de wereld om ons heen bij wereld oriënterende vakken
  • We leren onze mening te vormen en deze te delen met anderen.
  • We leren hoe we wijs om kunnen gaan met de media om ons heen
  • We leren teksten te schrijven om informatie of onze eigen mening in te verwerken.

 

Wat doen we in groep 8?

  • We oefenen alvast een keer voor de IEP eindtoets, we gaan ‘brugspieken’ op een school voor voortgezet onderwijs.
  • We leren zelf aantekeningen maken bij alle vakken. Ook leren we reflecteren.
  • We kunnen in januari en februari de open dagen van de scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken.
  • We maken in april de IEP eindtoets.
  • We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
  • We gaan aan het begin van het jaar op kamp, we voeren in de laatste week de musical op.
  • We worden in de laatste week letterlijk de school uitgezwaaid.