
Groepen
Hier kunt u het één en ander lezen over de activiteiten in de diverse groepen op De Regenboog.

Wat doen we in groep 1- 2?
- We werken met betekenisvolle activiteiten aan de hand van passende thema’s
- Kinderen leren spelenderwijs in hoeken, in kringactiviteiten en met ontwikkelingsmateriaal
- We volgen de ontwikkeling van de kinderen in de groepen 1 en 2, waarbij we het observatiesysteem KIJK gebruiken
- Kinderen worden nieuwsgierig gemaakt door samen te ontdekken
- Kinderen leren met en van elkaar door middel van cooperatieve werkvormen
- Eén keer per week gaan we gymmen in de gymzaal
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- Wanneer het droog is spelen we buiten, bij regen spelen we in het speellokaal
- De kinderen leren hun werk te plannen d.m.v. het planbord
- Voor de sociaal-emotionele vorming gebruiken we de Kanjertraining
- We doen mee met het cultuurmenu: dans, muziek, drama en kunstzinnige vorming
- Iedere week leren we in groep 2 een nieuwe letter en staat er een cijfer centraal
- Spelenderwijs leren we Engelse liedjes en woorden

Wat doen we in groep 3?
- Ook in groep 3 werken we met betekenisvolle activiteiten, binnen en buiten het lokaal
- Bijna elke dag leren we een nieuwe letter. Hiermee kunnen we al snel woorden maken
- Bij het aanleren van een letter leren we ook het gebaar erbij
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We leren lezen met de nieuwe methode Lijn 3
- We schrijven met een driekantig potlood in het schrijfschrift
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- We tellen tot 20 en oefenen met de verliefde harten en tweelingen.
- Ook kunnen we aan het einde van groep 3 in ieder geval sommen maken tot 20.
- We beginnen met het klokkijken van de hele uren.
- We lezen met de kanjertraining het verhaal van Max en de vogel.

Wat doen we in groep 4?
We gaan heel veel nieuwe dingen doen zoals:
- We lezen veel en dat gaat steeds sneller en beter!
- We werken met Estafette, een methode voor technisch lezen. Dit vinden we vaak één van de leukste vakken!
- We houden een leeskring. Best spannend, omdat dit voor het eerst is. Maar ook erg leuk!
- We maken + en - sommen tot 100.
- We leren de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10. 2 groepjes van 3, is 2x3= 6.
- We leren nieuwe spellingcategorieën, t/m categorie 12.
- We kunnen verhalen schrijven, maken vaak een woordweb, leren nieuwe woorden en breiden onze woordenschat steeds verder uit.
- We kunnen teksten steeds beter begrijpen en kunnen vragen beantwoorden over een tekst.
- We gebruiken het Kanjerverhaal Max en de klas. We spelen situaties uit en doen vertrouwensoefeningen.
- We hebben Natuniekmiddagen, waarin we meer leren over natuur en techniek aan de hand van een thema.
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen

Wat doen we in groep 5?
- We houden allemaal een spreekbeurt en boekbespreking
- Helpen we Sinterklaas met het maken van de surprises en de gedichten
- We maken al sommen tot 1000
- We werken iedere week aan aardrijkskunde, geschiedenis en natuur
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- Met de kanjertraining werken we met het verhaal Max en de zwerver
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We leren alle tafels (1 t/m 10)
- We werken met groep 6 samen in kleine groepen aan creatieve opdrachten

Wat doen we in groep 6?
- Met topografie leren we alles over Nederland
- We leren ook huiswerk maken en plannen
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- Met de kanjertraining werken we met het verhaal Max en de vogel
- We werken met groep 5 samen in kleine groepjes aan creatieve opdrachten
- We starten naast spelling nu ook met Werkwoordspelling
- We houden allemaal een spreekbeurt, een boekbespreking en bespreken een krantenbericht
- We starten met breuken
- Helpen we Sinterklaas met het maken van de surprises en de gedichten.
- We voeren een klassenshow op voor ouders

Wat doen we in groep 7?
- We gebruiken een agenda
- We leren met topografie alles van Europa
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We praten elke week uitgebreid over het nieuws
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- We oefenen veel voor het verkeersexamen wat we dit jaar hebben.
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We werken ook veel tijd zelfstandig
- We werken aan weektaakbladen, kinderen moeten zelf leren plannen
- Met rekenen komen de breuken, procenten en verhoudingen aan de orde, verder cijferend vermenigvuldigen en delen, handig rekenen en rekenen met miljoenen en miljarden, tabellen en grafieken
- We onderzoeken regelmatig de wereld om ons heen bij wereld oriënterende vakken
- We leren onze mening te vormen en deze te delen met anderen.
- We leren hoe we wijs om kunnen gaan met de media om ons heen
- We leren teksten te schrijven om informatie of onze eigen mening in te verwerken.

Wat doen we in groep 8?
- We oefenen alvast een keer voor de IEP eindtoets, we gaan ‘brugspieken’ op een school voor voortgezet onderwijs.
- We leren zelf aantekeningen maken bij alle vakken. Ook leren we reflecteren.
- We kunnen in januari en februari de open dagen van de scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken.
- We maken in april de IEP eindtoets.
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We gaan aan het begin van het jaar op kamp, we voeren in de laatste week de musical op.
- We worden in de laatste week letterlijk de school uitgezwaaid.