
Digitale rondleiding
De afgelopen maanden zijn we bezig geweest om een digitale rondleiding door de school te maken. Vanaf nu is het mogelijk om digitaal een rondje door de school te lopen.
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt De Regenboog gebruik van cookies. Als u onze website blijft gebruiken gaat u akkoord met deze cookies. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-beleid.
De afgelopen maanden zijn we bezig geweest om een digitale rondleiding door de school te maken. Vanaf nu is het mogelijk om digitaal een rondje door de school te lopen.
Vorige week zijn de hoveniers begonnen met de aanleg van ons nieuwe schoolplein. Onze oudste leerling, Tessa en onze jongste leerling Hector namen samen een kijkje bij de werkzaamheden van de hoveniers.
Er is een stuk van het plein afgezet waar er gewerkt wordt, zodat de kinderen op de rest van het plein veilig kunnen spelen. Bij de kleuters werken ze deze periode aan het thema bouw. Vandaar dat ze regelmatig een kijkje nemen met de juffen bij de werkplaats op het plein.
We houden jullie op de hoogte over de vorderingen, er zal iedere keer een deel van het plein aangepakt worden. Volgens de planning is het plein eind maart klaar. We zijn enorm benieuwd naar het eindresultaat!
Net zoals andere schooljaren zijn we ook dit jaar weer gestart met een leerlingpanel. We vinden het belangrijk dat de kinderen mee kunnen praten over verschillende zaken die in school spelen. De leerlingen bespreken de zaken weer in de klas. Vorige week hebben we onze eerste bijeenkomst gehad. Vanuit de bovenbouw zitten er twee leerlingen per groep in de leerlingenraad. Eens in de zes weken komen we bij elkaar om verschillende onderwerpen te bespreken, kijken we naar oplossingen en dat er verder speelt in de school. Afgelopen week hebben we het gehad over de stand van zaken rondom het schoolplein, het gebruik van alle nieuwe sanitaire producten in school en hoe we hier zorgvuldig mee om kunnen gaan en over de rol van de leerlingenraad in school.
Één van de nieuwe leerlingen van de leerlingenraad, Lucas uit groep 7, stelt zich graag aan jullie voor middels een filmpje.
Deepfake gaat een stapje verder dan nepnieuws. De makers pakken een gezicht van iemand of maken er zelf een en die plakken op die van een ander. Zo lijkt het alsof je dingen doet of zegt die je eigenlijk nooit hebt gedaan. Je ziet het verschil bijna niet meer. Je kunt er achter komen door het in slow motion af te spelen. Dan zie je misschien dat de mond niet goed met het geluid beweegt.
Ik wil de leerlingen van school en mijn klas graag waarschuwen voor de gevaren van nepnieuws en deepfake. Het lijkt namelijk zo betrouwbaar dat je het gelooft en dat je verkeerde keuzes gaat maken. Als iets veel bekeken wordt lijkt het betrouwbaarder, maar misschien is het wel nep! Let dus goed op én denk vooral zelf goed na! Dit bericht is geen nepnieuws, maar nieuws van Sven uit groep 8b.
Na wat optredens in de klas van juf Freke en stagemeester Peter met de gitaar waren de kinderen zo enthousiast dat ze zelf wel gitaar zouden willen leren spelen! Dat vond juf Freke een geweldig idee.
Iedere woensdag krijgt de helft van de klas gitaarles op school. Er wordt gewerkt met gitaarmaatjes, na de gitaarles krijgen de kinderen de gitaar mee naar huis, er kan worden geoefend en misschien wordt er wel een optreden verzorgd! De gitaarmaatjes delen samen één gitaar, zoals ook te zien is op de foto! Morris en Shivan zijn gitaarmaatjes!
Vanmorgen hebben we met Luna, Mirthe, Thijmen en Marnix, nabestaanden en genodigden de verzetsgroep “De vrije groep Narda” herdacht.
In 1943 richtte mevrouw Narda van Terwisga de verzetsgroep de Vrije Groep Narda op. De groep bood onder meer hulp aan neergeschoten geallieerde vliegtuigbemanningen, verborg geheime radiozenders en wapens en verzamelde inlichtingen over vliegvelden en de spoorwegen.
Op 29 september 1944 werd de verzetsgroep verraden, op 2 oktober werden zes van hen gefusilleerd en hun lichamen op verschillende plaatsen in Apeldoorn achtergelaten met een bordje "Terrorist" om de hals. Hetzelfde gebeurde met twee geallieerde vliegers die de groep had ondergebracht bij de moeder van een van haar leden, Juliana Bitter-van de Noordaa. Mevrouw Van Terwisga en Mevrouw Bitter werden naar concentratiekamp Ravensbrück gedeporteerd. Mevrouw Bitter overleed daar in januari 1945. Mevrouw Narda van Terwisga overleefde het kamp, ondanks vele ontberingen en martelingen.
Onze gedachten zijn in deze tijd extra bij deze dappere mensen. Zij hebben gestreden voor onze vrijheid, dat geven we door aan onze leerlingen. In de klas is de video bekeken die we vorige jaar hebben gemaakt. Via onderstaande mail is die video ook terug te kijken.
Onze collega Intern Begeleider Karin van De Regenboog Woudhuis heeft onlangs een certificaat gehaald voor ‘opleider in de school.’ Dit betekent dat De Regenboog Woudhuis, samen met Passe-Partout en De Diamanten, opleidingsschool is voor Pabo-studenten van Saxion Deventer. Deze manier van opleiden wordt uitgerold door De Opleidingsschool De Stedendriehoek: een educatief partnerschap van 97 basisscholen van diverse besturen in Midden-Oost Nederland die samen met de Pabo van Saxion Deventer het concept opleiden-in-de-school vormgeven. Karin en eerstejaars student Ron, die stage loopt op De Regenboog Woudhuis, vertellen hierover.
Het concept 'opleiden in de school' gaat net een stapje verder dan het 'zomaar' begeleiden van een stagiair van de Pabo. Karin: “Schoolontwikkeling, onderzoek en professionalisering van leerkrachten die al lesgeven horen ook bij de speerpunten. Als opleider in de school speel je daarin dan een mooie rol.” Karin kwam erachter dat je dit certificaat niet zomaar even haalt. “De cursus duurde een jaar. Met daarin acht bijeenkomsten. We leerden van alles over werkplekleren, wat de stages moeten inhouden, de Pabo-opleiding van Saxion, hoe je studenten goed begeleidt en beoordeelt, etc. We kregen extra vakdidactiek op Rekenen en Taal, informatie over het uitvoeren van een onderzoek, coachingsopdrachten, moesten een portfolio maken en ook beeldcoaching (die Karin al in de pocket had, dus vrijstelling voor kreeg) hoorde tot de cursus. Daarnaast kijk je ook naar jezelf: welke leer- en ontwikkeldoelen heb ik? Wat heb ik nog nodig om deze taak goed vorm te geven.” Een flinke slag in ontwikkeling dus!
Karin: “Het zijn van een opleidingsschool heeft als meerwaarde dat je studenten echt op maat kunt begeleiden. Je krijgt vanuit Saxion tools aangereikt en leert hoe je de begeleiding passend en professioneel kunt aanvliegen. Denk hierbij aan hoe je individuele ontwikkelgesprekken met studenten goed voert, maar ook het begeleiden door middel van beeldcoaching. Ron schiet in de lach wanneer Karin beeldoaching noemt: “Natuurlijk is het een beetje gek jezelf terug te zien, maar de positieve manier waarop Karin feedback en tips geeft is heel fijn. Het is heel fijn dat zij ook op deze manier kan begeleiden.”
Karin: “Wat ook een groot voordeel is, is dat stagiaires niet meer afhankelijk zijn van een stagebegeleider vanuit school, maar dat ze door de mentor (de leerkracht van de groep) en door mij worden beoordeeld en gecoacht in hun ontwikkeling en functioneren. Ron haakt daarop aan: “Karin is er natuurlijk altijd en kan een veel completer beeld vormen van hoe ik het doe. De beoordeling is niet meer alleen een momentopname en op afstand door een docent van de opleiding. >>
Een paar maanden geleden mocht Rick het nieuwste boek van Angelique van Dam, ‘Het geheim van de wifi’, lezen voordat hij naar de uitgeverij ging. Om te kijken of het grappig en spannend genoeg was. Ook heeft hij gelet of het allemaal wel klopt.
Het boek is inmiddels uitgebracht!
Angelique van Dam verraste Rick afgelopen maandag in de online les bij Juf Tineke. Wat een verrassing voor Rick dat hij het boek kreeg uitgereikt!
Ze las ook een hoofdstuk voor aan alle kinderen uit Ricks klas. Groep 6 heeft genoten van het boek en mocht vragen stellen aan Angelique.
Voor wie er nieuwsgierig is geworden naar het boek: Hij is sinds deze week te bestellen bij o.a. Nawijn & Polak. En… als je hem daar bestelt, brengt Angelique hem zelf bij je thuis! (in Apeldoorn) En dan zet ze er natuurlijk ook meteen een handtekening in!
Jullie kunnen ook eerst Rick vragen naar zijn mening over het boek!