Nieuwsoverzicht

  • 27-1-2022

    Sven vertelt over nepnieuws

    Ik ben Sven Krijgsman uit groep 8b en deel graag informatie met jullie over nepnieuws en deepfake. De makers plaatsen met opzet nepnieuws die misleidend is zoals bij verkiezingen. Het doel is om meningen van mensen te beïnvloeden, ze gaan dan bijvoorbeeld dingen kopen die eigenlijk niet hoeven. Het kan overal voor gebruikt worden, van kranten tot aan kledingwinkels.

    Deepfake gaat een stapje verder dan nepnieuws. De makers pakken een gezicht van iemand of maken er zelf een en die plakken op die van een ander. Zo lijkt het alsof je dingen doet of zegt die je eigenlijk nooit hebt gedaan. Je ziet het verschil bijna niet meer. Je kunt er achter komen door het in slow motion af te spelen. Dan zie je misschien dat de mond niet goed met het geluid beweegt.

    Ik wil de leerlingen van school en mijn klas graag waarschuwen voor de gevaren van nepnieuws en deepfake. Het lijkt namelijk zo betrouwbaar dat je het gelooft en dat je verkeerde keuzes gaat maken. Als iets veel bekeken wordt lijkt het betrouwbaarder, maar misschien is het wel nep! Let dus goed op én denk vooral zelf goed na! Dit bericht is geen nepnieuws, maar nieuws van Sven uit groep 8b.

     

     

     

    Lees meer
  • 4-11-2021

    Groep 5 krijgt gitaarles

    Na wat optredens in de klas van juf Freke en stagemeester Peter met de gitaar waren de kinderen zo enthousiast dat ze zelf wel gitaar zouden willen leren spelen! Dat vond juf Freke een geweldig idee.

     

    Iedere woensdag krijgt de helft van de klas gitaarles op school. Er wordt gewerkt met gitaarmaatjes, na de gitaarles krijgen de kinderen de gitaar mee naar huis, er kan worden geoefend en misschien wordt er wel een optreden verzorgd! De gitaarmaatjes delen samen één gitaar, zoals ook te zien is op de foto! Morris en Shivan zijn gitaarmaatjes!

    Lees meer
  • 1-10-2021

    Herdenking 2 oktober 1944

    Vanmorgen hebben we met Luna, Mirthe, Thijmen en Marnix, nabestaanden en genodigden de verzetsgroep “De vrije groep Narda” herdacht.

    Geheugen van Apeldoorn - Narda van Terwisga

     

    In 1943 richtte mevrouw Narda van Terwisga de verzetsgroep de Vrije Groep Narda op. De groep bood onder meer hulp aan neergeschoten geallieerde vliegtuigbemanningen, verborg geheime radiozenders en wapens en verzamelde inlichtingen over vliegvelden en de spoorwegen.


    Op 29 september 1944 werd de verzetsgroep verraden, op 2 oktober werden zes van hen gefusilleerd en hun lichamen op verschillende plaatsen in Apeldoorn achtergelaten met een bordje "Terrorist" om de hals. Hetzelfde gebeurde met twee geallieerde vliegers die de groep had ondergebracht bij de moeder van een van haar leden, Juliana Bitter-van de Noordaa. Mevrouw Van Terwisga en Mevrouw Bitter werden naar concentratiekamp Ravensbrück gedeporteerd. Mevrouw Bitter overleed daar in januari 1945. Mevrouw Narda van Terwisga overleefde het kamp, ondanks vele ontberingen en martelingen.

    Onze gedachten zijn in deze tijd extra bij deze dappere mensen. Zij hebben gestreden voor onze vrijheid, dat geven we door aan onze leerlingen. In de klas is de video bekeken die we vorige jaar hebben gemaakt. Via onderstaande mail is die video ook terug te kijken. 

    Bekijk hier de video. 

    Lees meer
  • 10-6-2021

    Ib'er Karin en student Ron vertellen over opleiden in de school.

    Opleider in de school: werken aan de ontwikkeling van nieuwe leerkrachten

    Ib'er Karin en student Ron in gesprek over stage, begeleiding en opleiding

    Onze collega Intern Begeleider Karin van De Regenboog Woudhuis heeft onlangs een certificaat gehaald voor ‘opleider in de school.’ Dit betekent dat De Regenboog Woudhuis, samen met Passe-Partout en De Diamanten, opleidingsschool is voor Pabo-studenten van Saxion Deventer. Deze manier van opleiden wordt uitgerold door De Opleidingsschool De Stedendriehoek: een educatief partnerschap van 97 basisscholen van diverse besturen in Midden-Oost Nederland die samen met de Pabo van Saxion Deventer het concept opleiden-in-de-school vormgeven. Karin en eerstejaars student Ron, die stage loopt op De Regenboog Woudhuis, vertellen hierover.

    Opleider in de school

    Het concept 'opleiden in de school' gaat net een stapje verder dan het 'zomaar' begeleiden van een stagiair van de Pabo. Karin: “Schoolontwikkeling, onderzoek en professionalisering van leerkrachten die al lesgeven horen ook bij de speerpunten. Als opleider in de school speel je daarin dan een mooie rol.” Karin kwam erachter dat je dit certificaat niet zomaar even haalt. “De cursus duurde een jaar. Met daarin acht bijeenkomsten. We leerden van alles over werkplekleren, wat de stages moeten inhouden, de Pabo-opleiding van Saxion, hoe je studenten goed begeleidt en beoordeelt, etc. We kregen extra vakdidactiek op Rekenen en Taal, informatie over het uitvoeren van een onderzoek, coachingsopdrachten, moesten een portfolio maken en ook beeldcoaching (die Karin al in de pocket had, dus vrijstelling voor kreeg) hoorde tot de cursus. Daarnaast kijk je ook naar jezelf: welke leer- en ontwikkeldoelen heb ik? Wat heb ik nog nodig om deze taak goed vorm te geven.” Een flinke slag in ontwikkeling dus!

    “Schoolontwikkeling, onderzoek en professionalisering van leerkrachten die al lesgeven horen ook bij de speerpunten."

    Karin Bos

    Op maat begeleiden

    Karin: “Het zijn van een opleidingsschool heeft als meerwaarde dat je studenten echt op maat kunt begeleiden. Je krijgt vanuit Saxion tools aangereikt en leert hoe je de begeleiding passend en professioneel kunt aanvliegen. Denk hierbij aan hoe je individuele ontwikkelgesprekken met studenten goed voert, maar ook het begeleiden door middel van beeldcoaching. Ron schiet in de lach wanneer Karin beeldoaching noemt: “Natuurlijk is het een beetje gek jezelf terug te zien, maar de positieve manier waarop Karin feedback en tips geeft is heel fijn. Het is heel fijn dat zij ook op deze manier kan begeleiden.”

    Completer beeld

    Karin: “Wat ook een groot voordeel is, is dat stagiaires niet meer afhankelijk zijn van een stagebegeleider vanuit school, maar dat ze door de mentor (de leerkracht van de groep) en door mij worden beoordeeld en gecoacht in hun ontwikkeling en functioneren. Ron haakt daarop aan: “Karin is er natuurlijk altijd en kan een veel completer beeld vormen van hoe ik het doe. De beoordeling is niet meer alleen een momentopname en op afstand door een docent van de opleiding. >>

    "De positieve manier waarop Karin feedback en tips geeft is heel fijn."

    Lees meer
  • 25-1-2021

    Eileen bestudeert meesterwerken

     

    Als extra opdracht werkt Eileen over kunstenaars en hun meesterwerken. Ze beschrijft de kenmerken van hun werken, hun stijl en ze beschrijft wat haar aanspreekt. Natuurlijk is ze daarna ook zelf, samen met haar vader, aan de slag gegaan.
    Ze pakten het grondig aan, eerst zochten ze naar de verhoudingen in de schilderijen en maakten ze schetsen. De dag erna zijn Eileen en haar vader Erik, opnieuw gaan schetsen. Daarna begon de zoektocht naar de juiste kleuren die pasten bij het gekozen schilderij. Het oog is gevallen om een schilderij van Monet, waar Eileen het meeste van geniet.
    Eileen beschrijft de kenmerken van de kunstenaars:
    “Monet: donkere kleren, natuur, ziet er uit zoals in het echt. Picasso: mensen maar in rare vormen. Veel kleur. Mondriaan: felle kleuren, simpele vormen.”
    Welke kunstenaar spreekt jou het meeste aan?
    “Monet spreekt mij het meeste aan, ik vind de kleuren mooi en het ziet er echt uit.”
    Wat vond je van de opdracht én van je eigen meesterwerk?
    “Van mijn schilderij vind ik het onderste blad het best gelukt. Ik vond het een leuke en uitdagende opdracht en heb veel van papa geleerd, onder andere dat het veel tijd kost om een schilderij te maken.”

     

     

     

     

    Lees meer
  • 25-1-2021

    Rick krijgt "Het geheim van de Wifi" uitgereikt!

    Een paar maanden geleden mocht Rick het nieuwste boek van Angelique van Dam, ‘Het geheim van de wifi’, lezen voordat hij naar de uitgeverij ging. Om te kijken of het grappig en spannend genoeg was. Ook heeft hij gelet of het allemaal wel klopt. 

    Het boek is inmiddels uitgebracht!

    Angelique van Dam verraste Rick afgelopen maandag in de online les bij Juf Tineke. Wat een verrassing voor Rick dat hij het boek kreeg uitgereikt!

    Ze las ook een hoofdstuk voor aan alle kinderen uit Ricks klas. Groep 6 heeft genoten van het boek en mocht vragen stellen aan Angelique.

    Voor wie er nieuwsgierig is geworden naar het boek: Hij is sinds deze week te bestellen bij o.a. Nawijn & Polak. En… als je hem daar bestelt, brengt Angelique hem zelf bij je thuis! (in Apeldoorn) En dan zet ze er natuurlijk ook meteen een handtekening in! 

    Jullie kunnen ook eerst Rick vragen naar zijn mening over het boek! 

     

     

    Lees meer
  • 10-11-2020

    “Ik weet al van jongs af aan dat ik juf wil worden.”

    Dit is onze leraarondersteuner Liliane (26 jaar). Sinds dit schooljaar werkt ze op onze PCBO Regenboog Woudhuis. Daarvoor heeft ze ook al gewerkt en stage gelopen op onze PCBO Willem van Oranje en PCBO De Kring. Liliane: “Ik weet al van jongs af aan dat ik juf wil worden. Als ik zie dat kinderen iets doorkrijgen of iets nieuws leren geeft me dat zoveel energie!” 

    Hoe ben je in het onderwijs en uiteindelijk bij PCBO beland?

    “Na m’n middelbare school heb ik eerst de opleiding tot onderwijsassistent gedaan in Deventer. Vervolgens wilde ik SPH doen maar de timing was niet juist waardoor ik dat niet kon afmaken. Ik liep toen stage op een zorgboerderij en begeleidde kinderen met een verstandelijke beperking. Daarnaast doorliep ik de opleiding SPW. Maar het onderwijs bleef trekken, dus heb ik de overstap gemaakt. Eerst als onderwijsassistent bij een school van Leerplein. Toen had ik een aantal keer met directeur Kees Kievit gesproken (toen directeur van PCBO De Kring) en hij heeft mij enthousiast gemaakt voor PCBO Apeldoorn. Zo kwam ik bij PCBO Willem van Oranje terecht als onderwijsassistent. Inmiddels heb ik me door een avondopleiding tot leraarondersteuner omgeschoold en werk ik sinds kort op PCBO De Regenboog Woudhuis.”  

    Waarom past de functie leraarondersteuner bij je?

    “Het leuke is dat ik nu, vergeleken met onderwijsassistent, zonder moeite een klas mag overnemen als dat nodig is. Ik verzorg bij De Regenboog Woudhuis de lichte ondersteuning voor kinderen die iets meer hulp nodig hebben. Ik heb een eigen rooster, een eigen lokaal en zie de hele dag door kleine groepjes met kinderen die ik dan help bij taal, rekenen en lezen. Andere kinderen, bijv. met autisme, help ik met structuur aanbrengen. Ik doorloop met de kinderen een eigen programma en leerlijn, dat aansluit op wat er in de klas gebeurt.” 

    "Ik heb een eigen rooster, een eigen lokaal en zie de hele dag door kleine groepjes met kinderen die ik dan help bij taal, rekenen en lezen."

    Tekst gaat verder onder de foto

    Wat vind je leuk aan je werk, wat zijn de uitdagingen?

    “Ik krijg zoveel energie van kinderen. Ik vind het mooi om te zien hoe enthousiast en leergierig ze zijn. Als je dan een succeservaring behaalt met kinderen geeft me dat zoveel voldoening. >> 

    "De uitdaging blijft passend onderwijs te bieden. Er zitten zoveel leerlingen in de klas."

     

    >> Mooi om vanuit mijn stukje iets bij te dragen aan de opvoeding van elk kind en ze te helpen groeien. Zelf heb ik een hele leuke basisschooltijd gehad en speelde ik als klein kind al jufje. Ik weet dus al van jongs af aan dat ik juf wil worden. De uitdaging blijft passend onderwijs te bieden. Er zitten zoveel leerlingen in de klas. Het voelt heel nuttig om mijn collega’s leerkrachten te ontlasten en kinderen op maat verder te helpen.”  

    Waarom werk je bij PCBO Apeldoorn en bij PCBO De Regenboog Woudhuis?

    “PCBO Apeldoorn sluit bij mij als persoon goed aan. Ik ben niet gelovig opgevoed maar de verhalen, visie op het geloof, de normen en waarden en de fijne sfeer maken dat ik me thuis voel bij PCBO Apeldoorn en de visie van PCBO ook kan uitdragen. Daarnaast hebben ze de dingen gewoon goed geregeld. Je hebt super veel mogelijkheden, er zijn veel samenwerkingen onderling tussen de scholen. Je kunt je verbreden, verdiepen; je kunt alle kanten op. Het is heel flexibel omdat je veel mogelijkheden hebt om je te ontwikkelen. Bij De Regenboog Woudhuis voel ik me helemaal op m’n plek; het is een superleuk team, iedereen wil je wel helpen als je vastloopt. Ik merk echt gelijkheid tussen en waardering voor elkaar. Een super goede sfeer!”  

    "Ik ben niet gelovig opgevoed maar de verhalen, visie op het geloof, de normen en waarden en de fijne sfeer maken dat ik me thuis voel bij PCBO Apeldoorn."


    Wat zijn je ambities?

    “Ik ben zelf leergierig en wil blijven doorgroeien. Ooit wil ik volwaardig juf worden en ik hoop in de toekomst de deeltijdstudie tot leerkracht (PABO) op te pakken!” 

    Lees meer
  • 12-2-2020

    Peutergroep

    Bixo biedt ook (reguliere) Peuteropvang aan op onze school; kleinschalige opvang met vaste pedagogisch medewerkers voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Hierbij staan de kernwoorden: Samen, Spelen & Ontdekken centraal. Bixo zoekt voor de peuteropvang de samenwerking op met school door aan te sluiten op thema’s, de mogelijkheid te bieden om te wennen in de kleuterklas en te zorgen voor een goede en persoonlijke overdracht op het moment dat uw peuter de overstap naar de basisschool maakt. Bixo kiest er bewust voor om de peuteropvang binnen een basisschool te organiseren. Door peuters op een vrijblijvende en speelse manier kennis te laten maken met een schoolse setting, zorgt Bixo voor een soepele overgang naar de basisschool. Kinderen leren spelenderwijs de vaardigheden die komen kijken bij het functioneren in groep 1 zoals; hand in hand in de rij staan, in de kring zitten, samen liedjes zingen, gerichte taakjes  uitvoeren en je eigen jas aantrekken.


    Meer informatie kunt u opvragen bij de vestigingsmanager BIXO Regenboog Woudhuis
    vmregenboog@bixo.nl of 06 29 224 347

    Lees meer